tisdag 28 maj 2013

Dag 5 & 6

Måndag 27/5: 

Tjena bloggen Marcus  här, idag hade vi det riktigt bra efter som att  vår resa fortsatte in i Österike.  Efter en busstur med en buss som vår klass egentligen kunnat driva på biogas så kom vi hungriga fram till Gasthaus Mayer, som ligger i en liten by utanför Wien. Där vann Margit mitt hjärta genom maten. Alltså hon delade med sig av sin wienerschnitzel till lilla hungriga mig, som satte i sig två tallrikar plus en och en halv Sacherschnitt (en förenklad form av Sachertårta) .


Maten var bokad av Johanna och Christian, Evas kompisar från universitetstiden. Deras barn hade förberett en föreställning som handlade om deras familj.
Efter maten checkade vi in på Hostel Hütteldorf, Ett vandrarhem i närheten. Där sov vi och åt frukost morgonen efter.    
Tisdag 28/5 2013:


Idag såg vi Wien. När jag jämför Berlin, Prag och Wien kommer jag fram till att Wien är både en välplanerad stad samtidigt som den har många fina kulturmärken. Vi klev på en Hop on Hop off-buss, som är en sightseeing-buss där turister får information om det man ser med hjälp av hörlurar och en bandspelare. Man kunde välja mellan flera olika språk och jag valde engelska. Det var första gången jag var med om en sån här guidetur men jag föredrar att promenera eftersom det blir svårt att hänga med när det går fort i bussen.


Vi klev av mitt i stan för att vi skulle besöka Stephansdom som är en jättestor och välbesökt domkyrka. Vi travade uppför 363 trappsteg för att kunna komma upp till ett av tornen. Det märktes då vilka som brukar hålla igång. Där fanns det en sovenier shop med en sur personal bakom disken.


Dagen bjöd tyvärr också på en tråkig händelse, då Margit blev bestulen på sin plånbok. Margit hälsar: ”Sätt sprätt på pengarna innan någon annan gör det”

1 kommentar:

  1. Vad trist med plånboken men vad trevligt ni verkar ha! Maggan

    SvaraRadera

Skriv en rad till resenärerna!